tisdag 3 januari 2012

tillbaka till ordningen

Egentligen gillar jag inte nyårslöften något vidare men jag tänker ändå avge ett.
-Bort med kolhydrater, socker och stärkelse ur kosten så långt det bara är möjligt.

Detta är ju inget nytt för mej som har ätit enligt LCHF eller Atkins till och från under många år.

Det är egentligen inte speciellt svårt att käka Lchf, det är gott, nyttig, jag blir mätt och mår bra. Men bara så länge jag är riktigt strikt i min kosthållning och inte gör några avsteg.
Så fort jag gör det så kommer suget som ett brev på posten. Det giftiga sockersuget pockar på och det är nästan omöjligt att hålla det ifrån sig.
Det svåra är bara att det inte riktigt är socialt accepterat. Man är alltid lite krånglig att ha att göra med. Man måste ofta tacka nej till saker och man är därmed ganska tråkig.
Det kan även vara lite svårt att äta ute och hitta bra alternativ när man är på språng. Det är socker i nästan allt och särskilt när flera produkter är blandade tillsammans.
Den mesta maten som går att köpa på caféer och liknande är alltid uppbyggda kring kolhydrater.
Det är mackor hit och sallader dit. Sallad är ju bra i sig men de har nästan alltid pasta eller bulgur som bas.
Detta är saker som gör att jag helt enkelt trillar ner i kolhydratträsket då och då.

Andra fallgropar är att jag älskar att baka, och då menar jag bröd och kakor mm. Det går ju att LCHFbaka men det är helt enkelt inte lika roligt.

Jag är ju även mycket för att safta, sylta och förädla frukt och bär som vi odlar och detta är ju helt omöjligt utan att använda socker.
Enda sättet att göra detta på ett nyttigt sätt är att torka råvaran så det får väl bli till att investera i en tork då.

Över jul och nyår bestämde jag mej för att ta ut svängarna lite och äta av det som jag bakat och även passa på att smaka på sylt, marmelad och chutney´n som jag gjort tidigare i höst. Mums mums :O)
Det blev ju även en del vörtbröd, pepparkakor, kola och julmust.
Knappa 2 veckors julfrosseri av alla de slag resulterade i 4,9 kg.
Hell Yea! Jag är som en svamp.
Kroppen suger åt sig sockret i en rasande fart och lägger bullen på någon sorts expressjäsning.
Nu ska giftet bort. Rensning och utplåning!

För min egen skull så kommer jag att skriva in min viktförlust (förhoppningsvis) här varje måndag.
Inte för att jag är så självupptagen att jag tror att det är någon som egentligen bryr sig utan för att jag ska hålla fokus på målet vilket innebär lägre vikt, bättre hälsa, inget sockersug.
Kropp och själ i harmoni skulle man kunna säga.
Socker gör mej ofokuserad, olycklig och trött.

nu blir det alltså LCHF för hela slanten... eller LC snarare. HF tänkte jag vara lite försiktig med.
( Är det någon som missat vad LCHF betyder så är det alltså Low Carb High Fat).

Kött, fisk, fågel och ovanjordgrönsaker av god kvalitet, vilket betyder ekologiskt och närproducerat.
Men det är inget jag behöver lova mejsjälv att hålla.
Det ser vi till att köpa så långt det bara går-ALLTID!


Nu börjar mitt sockerfria 2012.

Wish me luck!


1 kommentar:

  1. Jag önskar dig lycka till med din diet! Själv har jag 5 kg kvar till min ursprungs vikt...men dieter är inget för mig! Kan absolut inte sluta med något gott, har så dålig karaktär..nä, själv är mitt löfte att röra mig mer! Hälsa Alfred så gott på hans halvårs dag! Vi hörs, kramar lottis

    SvaraRadera