fredag 27 januari 2012

rest in peace




Stackars, stackars lilla Stina... må du vila i frid!

Igår eftermiddag hittade vi den svarta hönan Stina ihjälbiten och uppfläkt inne i dungen vid garaget.
Som den "hönsmamma" och djurvän jag är fällde jag en liten sorglig tår över att någon ville henne ont.

Men vem?
Med kylan kommer rovdjur fram ur sina vrår och på jakt efter mat.
M observerade så sent som i förrgår en stor rovfågel som tog sats och dök från klar himmel ner mellan våra bilar och högg en stackars mus.
Men eftersom Stina befann sig inne i dungen så tycker jag inte att det talar för en fågel, eller?
Det känns inte heller som räven varit framme, för han hade väl ändå ätit upp henne när han gjort sig besväret att döda?
En Mård kanske? Finns det ens Mård här?
Eller är det rent av någon av katterna som fick lust att pröva lyckan... dom har å andra sidan inte varit särskilt intresserade av hönorna tidigare.
Dom smög ju där runt hönshuset i början innan dom insåg att det var lika bra att låta dom vara.


Jaa, inte sjutton vet jag men jag antar att det här är något man får vänja sig vid om man vill att hönsen ska gå lösa dagtid.
Det är så härligt att se hur dom spatserar omkring i trädgården och att dom mår så bra av att inte vara instängda i bur.
Dom har massor av gott att äta, alltid något nytt ställe som med stort intresse måste inspekteras och dom springer runt och småkivas emellanåt. Särskilt Doris och Siv.
På eftermiddagen piper dom in i sitt välisolerade hus och det är bara att gå ut och stänga luckan.


Stämningen är deppig i hönsgården idag och gänget vill knappt gå ut från huset. Stina, som trots att hon var gruppens doldis ,verkar vara djupt saknad.



May you rest in peace och hoppas att du får det fint i djurhimlen...



2 kommentarer:

  1. Awwhhhh Stina! Vågar nog inte berätta för Elin om detta. Hon blev ju så förtjust i Ernst! (Alla djur av hankön döper hon till ennnnsst numera)
    Kan det varit någon annan katt?
    För jag undrar också om det finns Mård i era trakter?

    //Bea

    SvaraRadera
  2. Kan ju ha varit någon annan katt men jag har ingen aning. Hoppas att "det" inte kommer tillbaka bara.
    Säg inget till Elin. Nästa gång ni kommer kanske vi har en ny höna.
    Hälsa hem.

    SvaraRadera