måndag 23 januari 2012

fredagsutflykt








Tidigt i höstas läste Mattias en trevlig artikel i Ystads Allehanda som handlade om företaget Bege-skinn i Simrishamn.
Vi blev nyfikna och har tänkt besöka deras butik sedan dess men först i fredags blev det av.
Packade in oss i bilen lagom till Alfreds morgonlur och körde genom ett frostigt Skåne.


Bege-skinn är ett litet företag som drivs av makarna Carina och Håkan.
Företaget startades redan 1948. De är både producent, grossist och detaljist.
Den egna tillverkningen av skinnprodukter som handskar, tofflor och mössor sker i den stora ateljén bakom butiken i Simrishamn. Materialet är till 99% miljöskinn och lammskinnen bereds i Tranås.

De värnar verkligen om det svenska hantverket, vikten av god kvalitet och delar friskt med sig av tankar och erfarenheter kring den billiga Kina/Asien produktion som tagit över världen.

Precis som jag önskar Carina och Håkan en mer hållbar produktion överlag vilket innebär att vi måste börja tillverka våra produkter på hemmaplan igen.
Själv tror jag att sättet vi producerar och konsumerar på nått sitt absoluta klimax och vi kommer snart att vara tvungna att tänka om.
Butiker som Bege som tillhandahåller kläder och skor av utomordentlig kvalitet kommer förhoppningsvis bara att bli fler i framtiden.







Eftersom vi kanske var lite mer intresserade än de flesta andra som tittar in i butiken så fick vi följa med in i syateljen.
Vi ville köpa ett par lammskinns tossor till Alfred och då de var slut i hans storlek så gjorde Carina raskt ett par som passade hans lilla fossing.

Mönsterdelarna stansades ut med gamla fina metallmått, nästan som att baka pepparkakor. Sedan syddes de ihop på en av de gamla industrimaskinerna längre in i lokalen. Skinnet fick vi välja ut själva.
Allt som allt tog det ca 5 min att göra tofflorna... Fantastiskt.

Som sömmerska blev jag naturligtvis alldeles salig när jag fick komma in i ateljén och titta på alla tyger, maskiner och klippbord överbelamrade med mönsterdelar och olika verktyg.
Särskilt roligt när tiden nästan stått stilla sedan 50-talet.

6 kommentarer:

  1. Fantastiskt inspirerande. :)

    SvaraRadera
  2. Snälla du, släpa dit mig när jag kommer ner till Skåne nästa gång. Skulle kunna tänka mig att extra-knäcka där när jag blir pensionär!! M

    SvaraRadera
    Svar
    1. :o)
      klart att vi åker dit nästa gång... jättemysigt.
      vi får ta en sväng inom ateljén, den e himla fin.

      puss

      Radera
  3. Fasen Ebba! Den ateljén måste ha varit som ditt alldeles egan...Liseberg? :) Kula att du hittar sådana här ställen :)
    Kram från Bea.

    SvaraRadera
  4. :o)
    får tacka Mattias för det, det va ju han som hittade den.
    Men visst har du rätt, rena rama liseberg!

    SvaraRadera