söndag 15 januari 2012

LCHF Pannkaka



Jag har länge tänkt prova att göra LCHF pannkaka men det har inte riktigt blivit av.
Det florerar en hel del snarlika recept på internet men jag valde att göra efter Anna Halléns recept som finns i LCHF för kvinnor.

Eftersom jag försöker att vara lite försiktig med feta mejeriprodukter var jag lite tveksam men jag tänkte att det är värt ett försök. Det lät ju så gott och min äggröra-bacon som jag äter dag ut och dag in, vecka efter vecka är ju inte helt spännande.

Tyvärr så höll jag mej inte särskilt mätt någon längre stund trots den höga andelen fett och jag brottades också med ett sötsug hela dagen.
Eftersom jag vet att mycket grädde och cremefraiche triggar mitt sötsug så är dethär ingen bra frulle för min del, i pågående viktmiskning ska tilläggas.
Har jag nått min målvikt kan jag nog unna mig en LCHF pannkaka till helgen utan problem. Men inte nu.
Vi är ju alla så olika och jag vet att det är många som käkar pannkakan till frukost varje dag.

Här kommer iallafall receptet.
Fixar du att käka yoghurt så servera med en klick rysk sådan och lite hallon och blåbär.
Taget från LCHF för kvinnor av Anna Hallen´

PANNKAKA LCHF

3 ägg
1 dl creme fraiche eller grädde
1,5 msk kokosmjöl
1 krm vaniljpulver (ej vaniljsocker)
2 msk smör att steka i

Blanda alla ingredienser och vispa slätt. Gärna med ballongvisp.
Stek på medelvärme  och gör dom ca 10-12 cm stora för att lätt kunna vända dom.
Stek i gjutjärnspanna och ej i teflon för fin och krispig yta.




Efter frukost blir det promenad i kylan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar