onsdag 18 januari 2012

het kycklinggryta m jordnötter lchf




Här kommer ett smarrigt kycklingrecept som passar perfekt om du som jag har jordnötssmör kvar från julbaket.
Annars får du köpa en ny burk ;o)
Receptet är från början Dr.Dahlqvists men eftersom jag gjort om det rätt mycket är det nu mitt eget!

Ebbas kycklinggryta LCHF

ca 1 kg kycklinglårfile (godare och saftigare än bröstfile)
1 paket bacon
1 lök
1 klyfta vitlök
1/2 röd paprika
1/2 grön paprika
1/2-1 dl jordnötssmör crunch-gärna ekologisk
1 burk kokosmjölk, naturligtvis ej lightvarianten
grädde efter smak, tog väl kanske 1 dl
sambal efter smak ( kan jag ha haft i 3 tsk??)
salt å peppar
en skvätt sockerfri soja
smör till stekning

Den här grytan blir godare om man kokar den rätt länge, kanske 1,5 timme på låg ugnsvärme. Går ju att köra på plattan med men jag föredrar ugn när det ska koka lite längre.

Dela varje filé på 2 och fräs med salt och peppar i omgångar så att dom får fin färg. Lägg över i tex en emaljgryta som är lagom stor.
Tärna upp baconet och stek i lite smör på medelvärme så att det får färg och blir så mycket flott som möjligt kvar i pannan, stek alltså inte torrt. Lägg över i grytan.
Tillsätt lite smör i stekpannan med baconfettet och svetta lök och vitlök på svag värme och lägg även över detta i grytan.
Vispa sedan ur smakerna ur stekpannan genom att tillsätta grädde, sambal, kokosmjölk och en skvätt soja. Häll över i grytan.
Blanda lite och smaka av, mera salt?
Kör in i ugnen på 120 grader i 1-1,5 timme.
När du har en kvart kvar ungefär lägger du i strimlad paprika, vevar lite och smakar av, sen tillbaka i ugnen.

Servera med blomkålsris och en grönsallad






Blomkålsris är superenkelt och det gör du genom att riva hela huvudet på rivjärnets största hål.
Lägg sedan i kokande vatten och koka ca 2 minuter.
Häll av i durkslag och salta.





6 kommentarer:

  1. Verkar smarrigt,ska jag nog testa på min familj. Tack för tipset=)

    SvaraRadera
  2. Åh, ser supersmarrigt ut!!

    /Stephanie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Måste prövas.
      Välkommen hit förresten :O)

      Radera
  3. "blomkålsris" var något nytt! Det ska jag lägga på minnet :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och välkommen till mej, Fina Frun!

      Enkelt, gott och ett riktigt bra rissubstitut.
      Hoppas du gillar det.

      Radera