torsdag 12 januari 2012

ibland blir man nöjd

Tidningar och olika medlemsklubbar brukar i de flesta fall ha lockerbjudanden och presenter för att man ska frestas att börja prenumerera på just DEN tidningen eller gå med i DEN klubben.
Nästan alltid är dessa gåvor en samling onödigheter i form av en designad tygpåse, en klocka ( som slutar att fungera efter en vecka) eller kanske en nästan tom mascara.
Det är ju oftast inte själva gåvan som får en att prenumerera utan att man faktiskt vill ha just DEN tidningen för att den är bra...
eller det borde iallafall vara så.

Men, ibland... och då ytterst sällan, eller kanske har jag aldrig varit med om det tidigare när jag tänker efter, är det tvärt om... eller iallafall nästan. Alltså en kombo.

Ok, nu undrar ni säkert vart jag vill komma och det ska jag tala om. Det stavas Bonniers bokklubb.
Oftast slänger jag den typen av reklam så varför jag valde att öppna brevet den här gången vet jag inte.
Av två anledningar valde jag att gå med i deras bokklubb.

Gåvan jag skulle få för att jag skulle bli medlem var så lockande att när jag dessutom såg att det fanns en bok som jag länge velat köpa så valde jag att slå till.






Boken heter LCHF för kvinnor av Anna Hallén och är en receptbok i första hand men inledningsvis berättar hon också sakligt vad LCHF är och vilka hälsofördelar det ger.
Hon påpekar att LCHF inte är något nytt, även om själva namnet är en modern benämning på vad vi människor levt av i alla tider...innan nyckelhålsmärkningen och alla på-låtsas-inget-fett-produkter kom.
Boken är inbunden med fina bilder och massor av smarriga recept.
OBS: jag lovar att även män kan äta av recepten.

Eftersom man skulle välja två böcker blev det även Digitalfotografi- Lär dig yrkesfotografernas hemligheter av Scott Kelby.
Denna bok fick mej inte precis att göra vågen och hoppa högt men jag kan säkert lära mig något.

Nu då till gåvan:
6 frukost/dessertskålar och en sallads skål från Rörstrand i serien swedish Grace i färgen snow.
Makalöst fina. Så fina att jag nu funderar på att börja samla på hela serien.







Servisen har många år på nacken och följande går att läsa på Rörstrands hemsida;

Swedish Grace

Servisen Swedish Grace är minst lika omtyckt idag som när den premiärvisades på Stockholms­utställningen 1930. Louise Adelborg lyckades på ett elegant vis förmedla känslan av vajande veteax i sommarvinden. Samtidigt skapade hon sig en självklar plats i såväl svenska folkets hjärtan som på deras matbord.

Serien finns i hela 7 fina färger tex Ros, Äng och Is


4 kommentarer:

  1. Din mormor och morfar hade seriens kaffekoppar i vitt!

    SvaraRadera
  2. Tänk att man alltid är helt efter... synd. Dom hade jag gärna velat ha idag...

    SvaraRadera
  3. sv: vad kul att du hittade tillbaka! jag är inne i en period nu där jag äter LCHF, på måndag har jag hållit på i två veckor, det går bra, och vi äter gott och tränar på...jag mår faktiskt mycket bättre när jag äter mindre kolhydrater men det handlar om att hitta balansen tror jag :)

    SvaraRadera
  4. Hej Karin.
    Visst är LCHF toppen! Jag ser det mer som en livsstil än en diet. Det är så här jag äter liksom...alltid. Eller nåja, visst käkar jag en påse godis eller en bulle nångång men LCHF är mitt sätt att äta i grunden.
    Och visst mår de allra flesta mycket bättre. Kroppen får liksom ro på något märkligt sätt som man inte riktigt kan beskriva i ord.
    Och det där med balansen är ju a och o. Vi är ju alla olika och vad som passar mej passar inte dej osv. Man måste känna efter.
    Själv kan jag inte ösa på med allt för mycket grädde och fett, det blir liksom lite för bra då :O)

    Jag är lite dålig på att skriva om mina recept men då och då gör jag receptinlägg.
    Kanske kan jag få lite LCHF input i din blogg nu då.

    ha det gott

    SvaraRadera