söndag 27 november 2011

välling välling välling

Då jag har ställt mej lite frågande till vällingens vara eller icke vara så beslöt jag mej för att läsa på lite.
Jag har funderat på varför man ska ge en bebis välling och om det är nödvändigt på något sätt?
Det känns som att många föräldrar ger sina barn välling (och pulvergröt också för den delen) av slentrianmässiga skäl och att få ifrågasätter om det är en bra produkt över huvudtaget.

På BVC hävdar man att industrigröt och välling är näringsberikad och att det är anledningen till att man använder sig av detta och varför dom rekommenderar det. Av samma anledning rekommenderade även BVC-dietisten att man ska ge barnen minimjölk och inte fullfet mjölk. Minimjölken är alltså järnberikad och därför ska vi välja denna.
Min fråga är då varför vi inte från början ska välja en helt naturlig produkt som inte behöver berikas med vitaminer och mineraler för att bli duglig?
Det låter i mina öron som att om man inte berikade dessa lightalternativ så finns det inga argumet för att dessa produkter är bra överhuvudtaget och därmed skulle ingen heller köpa dem.
För mej låter det jättekonstigt.
Om våra barn äter en allsidig och naturlig kost, och vi vuxna med för den delen så behöver vi inte vitaminberika allt. Eller hur?
När man säger att mimimjölk är bättre för att den innehåller mer järn så ifrågasätter och funderar de flesta inte alls mer på det utan nöjer sig med att det låter ju bra och att valet då är enkelt. Sen litar man ju på att BVC borde ge vettiga råd till oss villrådiga föräldrar som bara vill våra barns bästa.
Men när man vet att dom lutar sig mot Livsmedelsverket och deras rekommendationer så borde man bli lite mer kritisk tycker jag.
Att Livsmedelverket i sin tur går industrin och storföretagens ärenden vet väl alla och att dom fortfarande 2011 rekommenderar 8 skivor bröd om dagen tycker jag säger allt.

Nog om detta, jag tänker skippa vällingen och laga hederlig havregrynsgröt själv, med en klick smör i och så länge jag samtidigt ammar behöver jag inte känna mej orolig för järn och annan näringsbrist.

Vill man själv läsa lite så är den här dialogen mellan Nestlés dietist och Anna Hallén väldigt intressant. http://www.annahallen.se/dialog-om-valling

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar