onsdag 30 november 2011

Julig lax

Mmmmm, det här var verkligen gott!

Jag brukar vanligtvis inte handla och använda mej av färdigsmaksatta och kryddade produkter men ibland så vill man bara att det ska gå snabbt att laga till en god middag.
Hos Åse hittade jag detta receptet http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/?s=saffranslax och jag tyckte att det lät mumsigt.
Jag tycker väldigt mycket om saffran och särskilt gott är det till fisk.
Jag ändrade receptet en smula och det blev otroligt gott och sååå enkelt. Läste på cremefraicheburken och den innehåller tyvärr lite socker(!!) men ändå bara 5 kolh/100g.
(Nästa gång och med lite mer tid blandar jag ihop själv: vanlig cremef, vitt vin, solt. tomat och saffran)

Men vill man att det ska gå snabbt väljer man den färdiga.

JULIG SAFFRANSLAX ca 4p

Lax (jag tog en hel bit då jag tycker det blir bättre och saftigare än delade bitar)
1 burk Arla creme fraiche saffran/tomat
0,5 dl grädde
ett par soltorkade tomater i olja, hackade
minitomater
0,5 lök, hackad
salt och peppar

Lägg laxen i en ugnsäker form och strö över löken. Salta och peppra.
Blanda ut creme fraichen med grädden och tillsätt soltorkad tomat. Bred sedan blandningen över fisken och dutta på halverade tomater.
Tillaga tills fisken har en innertemp på 52 grader, för mej tog det 20 min på 175grader.
servera med grönsallad eller varma grönsaker



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar