torsdag 24 november 2011

Sova hela natten...

Barnaboken och Sova hela natten av Anna Wahlgren


...är väl vid det här laget ett minne blott.
I natt har jag bara fått sova 4 timmar och jag tror att jag blir galen snart om jag inte får sova en hel natt utan att vara uppe hela tiden.
Hur ska man kunna vara en bra mamma om man är så trött att man inte orkar prata ens?
Och lille griisen behöver också tillgodogöra sig den viktiga sömnen för att orka.


Nåväl, vissa nätter sover han riktigt bra och vaknar bara någon enstaka gång men andra är det helt hopplöst.
Han vaknar vid 2 och pratar högljut och vill absolut inte sova.
I natt var en sådan natt så det vara bara att stiga upp, ta med den lille krabaten ner i köket. Jag kokade en kopp te för att ha något att göra och Alfred fick leka med sina favoritleksaker och sen fick han äta.
Kvart över 4 la jag honom i sängen igen och han somnade snabbt.
Klockan 6 vaknar jag igen av att han är klarvaken och bestämt påtalar att han vill komma upp.
Jämrade mej en smula men det var bara att bita ihop och göra morgon.

Anna Wahlgrens bok Sova hela natten ligger på soffbordet och väntar på att bli läst... det blir en sida då och då för inte har man tid att läsa heller.
Men den är bra och jag kan än så länge rekommendera den. Likaså hennes stora tjocka uppslagsverk Barnaboken är mycket bra och här finns allt att läsa från fostran, mat och sömn. Det är som sagt bara tiden som är knapp. Hade varit fint att ha den på talband så att jag kunde lyssna istället.

Igår upptäckte jag att en liten tandsebissing är på väg upp, är det denna som håller honom vaken måntro?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar