fredag 25 november 2011

aftonslasken, dragonkyckling och halv storm

det vettigaste dagens Aftonbladet hade att erbjuda

Precis hemkommen från Ica i Sjöbo och med mej hem fick jag dagens Aftonbladet. Verkligen ingen tidning jag brukar köpa men jag blev sugen på att bläddra i något när jag kom hem och den stod ju på behändigt avstånd i kassakön och 12 spänn är ju inte så mycket.
Gårdagens middag blev dagens lunch. Dragonkyckling med senap och cremefraiche. Riktigt gott!

En liten promenad innan det var dags att äta och plutten somnade i vagnen på väg hem. Han var ordentligt nerbäddad i åkpåsen och fick sova kvar utanför köksfönstret.



Det blåser som tusan och jag kollade vackertvader.se och enligt sidan ska det blåsa upp än mer och kulminera under söndag eftermiddag.
Inte så roligt då vi tänkte besöka Lund och skyltsöndag. Inge vidare att gå på stan med liten om det ska storma. Hoppas på att det inte kommer bli så illa som det förutspås.

Imorgon kommer Nisse, Linda och lilla Zäta på middag och jag tänkte förbereda Bönbiffarna redan nu så att det inte ska bli för mycket att laga i morgon.



DRAGONKYCKLING ca 4p

ca 1 kg kycklinglårfile
2 dl eko cremefraiche
2 vitlöksklyftor
lantbuljong
1 msk dijonsenap
1 msk tomatpure ( gärna Muttis)
dragon, salt och peppar

Stek kycklingen i valfritt fett ( själv använder jag det nyttiga kokosfettet). Lägg åt sidan och bryn sedan vitlökshack lätt i pannan. Blanda i creme fraiche och övriga ingredienser och späd med lite vatten om du tycker att det blir för tjockt. Puttra en liten stund och lägg sedan i kycklingen och stek klart den i såsen.
Servera med valfria tillbehör.
Gott till är broccoli, blomkål eller smörstekt vitkål med kumminfrön...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar