onsdag 1 augusti 2012

Tjung i Löken
















































Det var en sjuhelsikes tjung i vitlöken jag drog upp i förra veckan. Aldrig tidigare har jag satt tänderna i en lök med sådant drag i. 

 

Så stark och himmelskt god att nackhåren reste sig en smula.


Vitlök odlades redan på 1300-talet i Sverige men då mest som medicin. Idag är Kina det land som producerar mest vitlök i världen. Det är där i Kina som den är allra nyttigast då den Kinesiska vitlöken innehåller mest allicin i världen.

Att odla egen vitlök är superenkelt. Se till att skaffa ett riktigt utsäde bara som är garanterat fritt från sjukdomar. Sätt alltså inte klyftor från affären.

Jag odlar mina lökar i upphöjda intensivbäddar och där mår dom riktigt bra. De vill stå i lucker näringsrik jord och det ska vara soligt. Det går naturligtvis att odla dem utan att man har upphöjda bäddar också men tung och blöt lerjord går bort.

I augusti/september är det dags att sätta dom små klyftorna i jorden. Jag tror att jag satte mina i November förra året och det gick alldeles utmärkt. Det beror såklart på vädret och på vart i landet man bor. De ska iallafall hinna rota sig innan tjälen tränger ner i jorden.
Sätt varje klyfta för sig ca 4-5 cm djupt och med rotänden ner. Plantavstånd 10-15 cm.
Vattna rejält under vår och försommar. Sen är det bara att hålla efter ogräset genom att täcka jorden runtomkring med gräsklipp. Du tillför samtidigt mumsig näring.

I slutet av juli/början på augusti då blasten gulnar är det dags för skörd.
Vänta inte för länge. Då kan de tunna hölje som håller ihop löken brista. Klyftorna faller isär och den ruttnar lätt.
Torka lökarna luftigt i två veckor. Lagras de svalt kan de hålla riktigt länge och har du tur får du kvar till eget utsäde året därpå.

















































Hos mej är blasten fortfarande riktigt grön och fin därför får den stå iallafall en vecka till. Ibland, som här,  utvecklas smålökar på blomskaftet som också går att äta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar