söndag 12 augusti 2012

I Trädgården just nu!
















































Under flera veckor har de vackra stockrosorna avlöst varandra med sin generösa blom.
Från ljust puderrosa via aprikos till djupt purpur- nästan svart.
Just nu är de flesta i en lite smutsig mild pastellrosa och nu i solnedgången är den som allra finast!

















































Vitlöken är perfekt att skörda nu när det är torrt och varmt ute. Jag drar bara upp den, slår av den värsta jorden och så får den ligga där på jorden och förtorka i ett par dagar. Sen binder jag en vitlöksfläta och så får den hänga under altantaket för att torka riktigt ordentligt.
Vitlöken är riktigt, riktigt fin i år och jag tror att den kommer att räcka hela långa vintern.
















































Purjolöken börjar tjocka till sig och jag fortsätter att kupa den för långa ljusa stjälkar.
Tomaterna i växthuset är ett mindre roligt skämt. De är fina men få. Undrar också hur många som kommer hinna mogna innan säsongen är slut?!
Än så länge har jag bara skördat en hand full.
Om tomaten är ett skämt vet jag inte ens vart gurkan platsar. Tänker inte ens diskutera den.
Potatisen har drabbats av bladmögel men undertill är knölarna stora och fina.
För att sjukdomen inte ska sprida sig och potatisen ruttna bort slår jag nu av blasten som jag sen slänger på skräphögen och inte i komposten.
Potatisen förvaras allra bäst i jorden och såvida du inte har en jordkällare låter du den bäst vara där den är.


















































Mina mörklila sockerärtor är båda vackrast och godast i landet just nu!

















































Störbrytbönan Neckarköningin växer villigt på och det verkar som om sorten är mycket generös. Jag har skördat en ordentlig bunt och imorgon blir det lättkokta bönor med skirat smör till köttbullarna.
Nam nam!
























Elvis gottar sig i de sista solstrimmorna och betraktar mej från terrassen.

2 kommentarer:

  1. Längtar till Skåne! Vi har också skördat av de lila sockerärtorna, tycker dock att de är för trådiga i skidan som vi ätit hel. Kommer nu att låta dem växa till sig och sprita ut ärtorna - de är så söta och goda! mam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ses ju snart ju :O)

      Tror faktiskt att det är spritärter du har... om du fått dem av mej?
      Jag har både socker och sprit i lila. Mina socker ärtor är inte alls trådiga. Sockriga, spröda och riktigt goda!

      puss

      Radera