lördag 11 augusti 2012

MANDELMANNS TRÄDGÅRDAR
















































Befinner du dej på Österlen? Är du trädgårdsintresserad, eko-entusiast eller bara sugen på en kopp kaffe och en kaka så är mitt bästa utflyktstips att göra ett besök hos Mandelmanns i Rörum, strax utanför Kivik.


Kanske minns ni de första säsongerna av Trädgårdsfredag på Svt? Innan kolonin och upprustningen av det gamla torpet.
Det hela började hos Gustav och Marie Mandelmann.

Själv har jag besökt dem varje sommar under flera år. Fascinerats av deras underbara trädgård, handlat i gårdsbutiken och fikat i växthuset. Firat Mattias födelsedag och varit på skördefest.

När jag för ett par år sedan bestämde mej för att det var trädgårdsmästare jag ville bli var min plan att söka till Capellagården på Öland och deras ekologiska trädgårdsutbildning.
För att söka kursen var jag tvungen att ha praktisk erfarenhet. Den ända jag hade var den från min egen täppa och det var inte gott nog. På vinst och förlust ringde jag Marie för att fråga om jag fick komma och praktisera på min lediga tid.
Och det fick jag!
Från April till augusti tillbringade jag 1 till 2 dagar i veckan på gården. Vi sådde, anlade bäddar, rensade ogräs och skördare och jag blev mer och mer övertygad om att det här ville jag verkligen fortsätta med.
Marie tipsade mej om trädgårdsutbildningen i Båstad och det var där jag sedan påbörjade min utbildning till Trädgårdsmästare.
Under utbildningen fick jag sedan möjlighet att göra ytterligare en praktikperiod hos Marie och Gustav. Lycka!



























Faktum är att man blir helt lycklig av att bara vara där. De är ett levande bevis på att det går att driva småskaligt ekologiskt jordbruk. Deras gård är ett slutet miniekosystem i sig. De odlar gurka och tomat i kallväxthus, grönsaker, blommor och frukt på friland. Här finns får, värphöns, linderödsgrisar och fjällkor.
Både grisar och höns finns med i växtföljden genom att böka upp marken och gödsla. I dammarna växer vattenkrasse. 
Gården är självförsörjande på både grov och kraftfoder. Traktorer drivs på rapsolja från gården.
Här finns också en plantskola. Kanske får ett träd eller en tomatplanta följa med dej hem?  

Omgivningarna kring Rörumsbackar är vansinnigt vackra så passa på att se er om när ni besöker Mandelmanns på gården Djupadal.















































Det är ett par veckor sedan besöket nu och jag hoppas snart få komma tillbaka. Skördesäsongen är här och trädgården borde vara i sitt esse nu!

Nästa gång hoppas jag solen skiner på oss också :O)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar