fredag 24 augusti 2012

Gigante di Napoli
















































Det är kul och lite spännande att prova nya sorter när man odlar och det gör jag varje år. En ny tomat, ny sorts squash eller något annat som verkar gott och intressant där i frökatalogen.


Men så finns det dom där sorterna man väljer år efter år. Som är så bra att man inte kan vara utan dem.
Persiljan Gigante di Napoli (ekofrö) från Runåbergs fröer är en sådan.
Det är kraftig och fin, otroligt rikgivande och smakar pepprigt klorofyll.
Nu älskar jag persilja och jag använder det nästan dagligen i min matlagning. Till i stort sätt allt.
Färsk i sallad, i grytor, i köttfärssås, köttbullar i och på olika röror... gott till det mesta helt enkelt och mycket rik på vitaminer och järn.

Just i gryta är de tjocka stjälkarna en riktig hit.
Stjälkar som man ofta slänger men som är den del på persiljan som smakar absolut mest. Lite som kryddig bladselleri. Perfekt i långkok där den ger en mustig smak.

Det finns två typer av persilja: krusbladig och slätbladig. Den släta är mer smakrik och den passar också bättre till att frysa in av någon anledning vilket är en klar poäng. Det finns inte heller så många skrymslen och vrår för djur att gömma sig i.
















































Jag hackar ner den grovt, blad för sig och stjälkar för sig, i påsar som jag sedan stoppar i frysen. På detta sätt är jag helt självförsörjande på persilja hela året.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar