onsdag 29 augusti 2012

Busenkel middag
















































Receptet har jag rivit ut från en tidning, jag tror  ICAs MedMera, och det har hängt på anslagstavlan i köket en tid.


Eftersom jag gillar riktigt mört kött (vem gör inte det??) har jag ökat på tiden på plattan.
Från ett par minuter till hela 2 timmar. Den faktiska ansträngningen uppgår fortfarande till säg, max 5 minuter.
Att sedan glömma bort härligheten på plattan under minst 2 timmar är väl värd den ickeexisterande ansträngningen.
Jag lovar!
Dessutom är maten klar på ett tjillevipps när det väl är dags att äta. Allt du behöver är lite tid så kanske passar det bra en söndag om du jobbar och inte är hemma så tidigt om dagarna.


Möra karrékotletter med smak av rosmarin och citron Ebba/Medmera


3p
förberedelser 5 min, tillagning 2 timmar eller mer

3 skivor karré
salt å nymald peppar
färsk, och i så fall hackad eller torkad rosmarin efter smak
rivet skal från 1/2 ekocirton
knappt en matsked citronsaft
1 msk japansk soja
2 dl vatten
0,5 dl grädde
smör

Ta fram köttet och låt det bli rumstempererat.
Salta, peppra och strö på rosmarin och massera in kryddorna.
Smält en rejäl klick smör i en gjutjärnsgryta eller om du har en stekpanna med lock. Bryn köttet ett par min på var sida så att de får färg. Släng i citronraspet och ös över lite smör på köttet. Häll i vattnet, sojan och på med locket.
Sänk plattan till 1an.

Gör något annat i 2 timmar :o) ( kolla bara så att det inte bränner fast. Det gör det inte om du verkligen sänker till 1an!, men häll i så fall på en skvätt vatten till.)

Ta upp köttet ur grytan. Häll i grädden och citronsaften. Smaka av så att det blir lagom. Mer salt eller peppar kanske?
Lägg tillbaka karrén i skysåsen.
Käka med blomkålsris/blomkålsmos/ugnsbakad vitkål eller något annat gott. potatis om du inte käkar LCHF.
Grönsallad är fint till

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar