måndag 30 april 2012

Söndagsstek på en måndag















































Det är ju ändå Valborgsmässoafton!

Har bloggat runt på en massa matbloggar det senaste för att få lite ny input och inspiration. Jag är ju vansinnigt förtjust i långkok men grytor hör liksom höst och vinter till och nu vill jag laga lite lättare mat, och det får alltså gärna ta lite tid.
Uppskattar att kunna ta tillvara på lite billigare styckningsdetaljer och jag har verkligen nördat ner mej i allt från confiterad grissida till oxkindsragu, men mer om det en annan gång.

Jag gillar ju också stekar av olika slag och då och då tillagar jag en rostbiff.
Efter att ha läst detta bloginlägg så blev jag sugen på att prova på att långlaga fransyska som stek.
Vår gårdsbutik tar 169 kr/kg för kravmärkt dito och det är den verkligen värd.
Det blev himmelskt!
Tillsammans med nässelpesto ( som jag hittade här) och en stor grönsallad med ramslök blev det en mycket god och fräsch valborgsmiddag.
Alfred gjorde tummen upp för nässelpeston och åt för glatta livet :O)


























LÅNGBAKAD FRANSYKA

Se till att få tag i en riktigt fin bit, gärna från kravmärkt gräsbetesdjur. Då är den mör och fin.
Min var på nästan 2 kg och köpt nästgårds, Tolånga17
nymald svartpeppar
rejält med finhackad färsk rosmarin
flingsalt
1 pressad vitlöksklyfta
liten skvätt olivolja

Blanda kryddorna i en skål tillsammans med olivoljan och massera sedan köttbiten så att smakerna riktigt sätter sig.
Eftersom den inte var nätad band jag ihop steken med steksnöre så att den skulle bli riktigt tight.
Sätt i en termometer och in i ugnen på strax över 100 grader. Låt gå till 60 grader. Ta ut och låt vila, gärna en halvtimme innan du skär upp den i tunna skivor.










































NÄSSELPESTO

2-3 dl späda nässelblad
ca 1/2 dl rostade solroskärnor
ca 1 dl kallpressad rapsolja
i näve riven västerbottenost
1 pressad vitlöksklyfta
flingsalt

Förväll nässelbladen och mixa sedan ihop med övriga ingredienser med hjälp av en stavmixer.
Späd med mer olja om du tycker att den blir för tjock.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar