fredag 27 april 2012

Stevia



















Alltså, egentligen är jag inte mycket för sötningsmedel av olika slag.
Typ Aspartam och annan skit, för det är verkligen riktigt dåliga produkter. Både för människan och miljön.
Sen kan vi ju göra klart en gång för alla, att det faktiskt är sjukt mycket godare med vanligt socker,
eller hur?
Det var jag iallafall helt säker på ända tills jag provade ICAs Stevia Strö för någon vecka sedan.

Inom LCHF kretsar har det under det senaste åren använts Stevia rätt så flitigt  men på grund av min envisa motsträvighet har jag själv alltså avstått från att prova. Fram tills nu.
Jag måste säga att jag blev mycket positivt överraskad. Kunde lika gärna varit socker jag åt.
Konstigt och rätt häftigt. Och inget humbugg är det heller. Rent, naturligt och gott.

Stevia som även heter Sötflockel kommer ursprungligen från Paraguay. Där har den använts av Guaraniindianerna i hundratals år som just sötningsmedel.
Växten innehåller Glukosider som är upp till 300 gånger sötare än vanligt socker.
Den art som vanligen används är Stevia rebaudiana och är faktiskt släkt med solrosen.
Stevia påverkar inte blodsockret och används därför med fördel av Diabetiker typ2.
Naturligtvis också perfa för LCHFare.

Stevia saluförs i en massa olika varianter och det jag har provat är alltså en raffinerad variant som blandas ut med Erythritol (naturlig sockeralkohol som utvinns ut frukt och svamp).

Stevia har fått E-nummer E960

Fortsättningsvis kommer jag precis som förut inte att använda sötningmedel särskilt ofta men nu finns det iallafall ett kolhydratfritt och helt okay alternativ vid speciella tillfällen.

Läs mer här: http://www.steviasweden.se/produkter.php




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar