onsdag 4 april 2012

Internetstrul och Kycklinggryta

Vi har nåt tjall på linjen och det blir lite glest mellan blogginläggen.
Jag hoppas att Internet snart ska funka felfritt igen.



Jag ska iallafall göra ett försök att dela med mej av en underbart god kycklinggryta jag gjorde härom kvällen.
Från början visste jag inte riktigt vad det skulle bli av kycklinglårfilen jag tagit fram ut frysen men under lagandets gång så blev det allt mer uppenbart.
En mustig kycklinggryta!
Det blev väldigt gott. Påminner lite om en Ungersk gulasch  med en touch av medelhavet. Märklig kombo kanske men himla gott.
Låt den puttra minst 2 timmar så blir kycklingen mör och fin.

EBBAS MUSTIGA MEDELHAVSGULASCH

ca 1 kg kycklinglårfile
salt och peppar
2 gula lökar
3 stora vitlöksklyftor
1-2 dl stjälkselleri
1 aubergin
2 burkar Muttis pomodorini di colina (körsbärstomater på burk)
2 msk tomatpure´gärna Muttis
1 kycklingbuljong fond du chef
2 dl rödvin eller vatten, rödvin blir så klart godast!
1p blandade ekokologiska bönor, Zeta 380g
halv burk strimlad inlagd paprika
1 burk kalamataoliver utan kärnor
1 kruka basilika
1 dl hackad färsk persilja

Dela varje kycklingfile på 3 och fräs i omgångar i stekpanna. Salta och peppra. Lägg över i gryta.
Klyfta lök, hacka vitlök, slanta selleri och fräs lätt gyllene (bränn den inte) i samma panna och lägg över i grytan.
vispa ur smakerna ur pannan genom att tillsätta vin och buljong. Häll över i grytan och tillsätt tomat purén och burktomaterna.
koka upp och sänk sedan till 1.an eller 2.an och låt stå minst 2 timmar.

Skär auberginen i kuber och lägg på tallrik och salta över. låt stå 10 min.
Torka av den med lite papper och fräs i het panna i olivolja.

När du anser att grytan kokat klart häller du i auberginen, oliver, den inlagda paprika, bönorna och hackad basilika och persilja.
Låt allt bli varmt och smaka av och tillsätt ev mer salt och peppar.

Servera med rysk yoghurt och saltrostade solroskärnor.
Kanske ett gott bröd till?

1 kommentar:

  1. Vad gott det ser ut och vilka härliga bilder! :)

    Ha en härlig loppishelg! Önskar att jag bodde lite närmare Skåne... :)

    SvaraRadera