tisdag 21 februari 2012

Laxburgare LCHF





Receptet på laxfärsen är tagen ur LCHF för Kvinnor av Anna Hallen´.
Anna gör dem som bullar men eftersom jag gillar burgare så gjorde jag dom platta.

Till middag åt vi dem med en kall creme fraiche sås med hackad rödlök, dill, kapris, dijonsenap och salt och å peppar. Serverade sallad till.
Dagen efter blev det en burgare utan bröd.
Kletade på lite mayo och lade en dillkvist, tomat, sallad och avokado i skivor ovanpå. Görgött!

LAXFÄRSBIFFAR LCHF
4p

ca 500g lax
1 ägg
2 msk fiberhusk ( käkar du inte lchf kan du välja att binda med något annat, ströbröd kanske?)
saft från 1/2 eko citron (ekologisk citron är såååå mycket godare än vanlig!)
salt
mald vitpeppar
sesamfrön
smör till stekning

Tärna laxen och lägg i matberedare tillsammans med ägg, fiberhusk, citronsaft, salt och peppar.
Mixa till slät smet.
Låt färsen stå i kylskåp i en 10 min för att den ska sätta sig och fiberhusken svälla.
Dela smeten på 4 och forma till burgare eller bullar.
Strö sesamfrön på och klappa in dem lite.
Stek ca 5 min på varje sida eller till innertemp på 55grader.

Servera som du vill med tex sallad, blomkålsmos eller broccoligratäng.

Yammi!

1 kommentar:

  1. Letade laxbiffar och ramlade in hos dig. Många goda recept och fina bilder - jag kikar gärna in igen. Ha en bra kväll, Sara

    SvaraRadera