fredag 17 februari 2012

HEMMA HOS JAN




Det är redan mitten på Februari och snart dags att peta ner dom första fröerna i jorden och sedan dra igång odlingslampan i källaren.
Vid den här tiden på året brukar jag vanligtvis vara riktigt sugen på att sätta igång. Jag bläddrar i frökataloger och drömmer om hur fint trädgårdslandet ska bli i år igen...
Men jag känner mej inte så taggad som jag brukar och borde vara.
Jobbet i trädgården är tidskrävande och många gånger ganska så slitit och jag kan inte riktigt se hur jag ska hinna med allt när man har en liten att ta hand om.
Men det är klart att det går, känner mig lite trött bara.
Man får inte heller glömma hur givande och lycklig man blir av att få skörda sina egna grönsaker och nu när vi fått Alfred känns det extra viktigt att servera god, giftfri, nyttig och näringsrik mat.


Inspirationen kom dock krypandes när vi var hemma hos Jan för botanisera bland hans utsäde.
Jan Friheden är ordförande i Miljöpartiet/Sjöbo och således partikollega med M.
Jan har varit lärare på Folkhögskolan i Tomelilla under 30 år men är numera pensionerad sedan några år.
Han har ett stort (och då menar jag STORT) intresse för natur och trädgård och undervisade i ekologisk odling redan på 70 talet.
Hemma på gården odlar han i i en 6-årig växelföljd a 120 m2 som handgrävs(!!) och han tillämpar täckodling där möjlighet finns. Jan har även ett enormt intresse för svamp och håller svampkurser var år.
Han är en vandrande kunskapsbank och inspirationskälla och här har jag mycket att lära!
Tyvärr fick jag inte se så mycket av odlingarna denna gång eftersom allt är snötäckt men vi kommer att åka tillbaka under våren.





Ett par olika sorters bönor fick jag med mej hem i påsar.
Jan skulle komma hämta "lite" utsäde som han sparat och kom tillbaka med 4,8 kg bondbönor. Och det var bara en liten del...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar