söndag 24 juni 2012

Gunnebo Slott


















































När jag började studera till Trädgårdsmästare ville jag så gärna tillbringa en av mina Lior (LIA-Lärande i arbete) vid Gunnebo Slott och Trädgårdar.
Nu blev det inte så eftersom jag bara hann med 2 av 7 Liatillfällen innan jag gick på mammaledighet.

Trots att Gunnebo ligger i mina hemtrakter (innan Skåneflytten) så har jag inte varit där sedan jag var mycket liten. Jag minns det faktiskt inte ens men mamma hävdar bestämt att så är fallet.

Min kärlek till vackra gamla köksträdgårdar blir bara starkare med åren. För mej är nästan skörden de ger en bonus. Det är det estetiska jag främst tilltalas av.
Hur de är prydligt uppbyggda, enkla och grafiska i sitt formspråk fyllda med svällande grönsaker, doftande pioner, späda rankiga ärtor och doftande kryddor.

Gunnebos köksträdgårdar är riktigt maffiga och väl värda ett besök. Alla trädgårdarna är KRAV-märkta och köksträdgården planeras varje år i ett nära sammarbete med Gunnebo Kaffehus och Krog och de grönsaker som skördas här serveras i restaurangen.

Restaurangen prövade vi aldrig men jag har hört att det ska vara riktigt fin mat. Vid nästa besök ska jag se till att det kurrar lite i magen :O)
Det finns alltså en anledning att snart åka tillbaka. Det vore ju även kul att se köksträdgården när den är i sitt esse, i sensommarens skördetid...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar