fredag 1 juni 2012

4årig växtföljd
























Här hemma odlar jag, som jag skrivit tidigare, i upphöjda bäddar.
Odlingsytan ligger i den frodigare delen av tomten.
Förutom lite vandrande skugga under morgon och förmiddag är platsen helt solbelyst ända till kvällen.
Bara ett par meter bort gränsar vår tomt till en bäck och det är härifrån vi pumpar upp vatten för att kunna vattna våra grödor.
Bäcken är en förutsättning för oss att över huvudtaget kunna odla.
Vattnet till fastigheten får vi från vår egna grävda brunn och eftersom den inte är så djup kan vi inte under några som helst omständigheter "slösa" med detta vatten  under sommarmånaderna.

Skulle gissa att vårt trädgårdsland är på en 60m2 och indelat i 4 kvarter.
Varje kvarter (område) är sedan uppdelat på mellan 2 och 4 bäddar.
Här bedriver jag 4årig växtföljd och grödorna är indelade efter näringsbehov.
Helt optimalt hade naturligtvis en växtföljd på 8 år och uppdelad efter växtfamilj varit. Detta hade dock krävt en betydligt större yta än vad vi har i dagsläget, det här är alltså en hyfsad kompromiss.

Växtföljd innebär att de olika växterna cirkulerar enligt ett schema och byter plats varje år.
Odlar man en gröda på samma plats år efter år blir jorden med tiden utarmad på de näringsämnen den specifika växten använder sig av. Sjukdomar kan också lätt få fäste.
Odlar man som jag gör, ekologiskt och helt utan bekämpningsmedel är det a och o att ha en frisk, närings och mullrik jord där mikroorganismer trivs. För att jorden och mina grönsaker ska vara så glada som möjligt använder jag mej alltså av växtföljd.

Så här ser det ut.

Kvarter 1- växter som berikar jorden
Ärtor, bönor och gröngödsling
(Sparris-permanent bädd)

Kvarter 2- ganska lite näring
Potatis, bondbönor och olika sorters sallat
(Jordärtskocka-permanent bädd)

Kvarter 3- måttligt med näring
Mangold, morot, persilja, palsternacka, dill och röd-gul och scharlottenlök.
(Rabarber, blåbär, krusbär- permanent bädd)

Kvarter 4- stort näringsbehov
Kål, purjo, squash och gurka. Tagetes och ringblomma.


Nästa år hamnar 4 i 1an, 1an i 2an, 2an i 3an, 3an i 4an....



























För att ha extra bra koll på mitt schema har jag idag gjort en skiss över min växtföljd. Bra att ha nästa år.
Man tror ju alltid att man ska komma ihåg vad man gör, men så är ju sällan fallet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar