onsdag 27 juni 2012

Asiatiska bladgrönsaker






















 

Bläddrade förstrött i ett gammalt nummer av den vackraste av alla trädgårdstidningar, Trädgårdsliv.

Fastnade för en liten artikel om Vintergrönt i köksträdgården. Om att odla och skörda grönsaker under hela hösten och i bland även i strängaste vinter. 

Det handlar alltså om asiatiska grönsaker, som faktiskt tål en hel del kyla.


Omedelbums beställde jag lite nya ekologiska fröer hos Lindbloms i Kivik.
Nu drömmer jag om en riktigt lång skördesäsong. 
Varför jag aldrig odlat asiatiska bladgrönsaker förr vet jag inte. En kombination av lathet, en idé om att när juli väl har börjat ska jag bara njuta av trädgårdens skönhet och grönsakslandets skörd och absolut inte jobba så mycket. 
Dessutom är alla pluggbrätten, fröer och planeringskalendrar undanstädade och förpassade till närmsta förråd.
Nu åker de fram igen!
Dessutom ska jag ta mej tid att läsa en biblioteksbok som legat på soffbordet en längre tid; Odla orientaliskt av Lena Israelsson. Nu är den omlånad och ska läsas i väntan på fröleverans...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar