torsdag 11 oktober 2012

Sista rycket















































Nu är squashens tid ÄNTLIGEN förbi, eller?

Vilken odlare är inte trött på denna överproducerande grönsak så här års? Man vill ju inte gärna slänga något man odlar och därför är det inte ovanligt att squashen därför får vara med e de flesta maträtter man lagar under en tid.
Och nu, när nattens frost tagit livet av de stackars plantorna kan man inte annat än pusta ut en smula.
Så känner iallafall jag.
Det käns som om jag aldrig mer vill äta en endaste liten squash.
Men jag vet att till vintern är det glömt och man önskar att man hade en liten grön godsak att förgylla grytor och grönsaksröror med.

Har du, precis som jag varit ute och plockat in de sista finingarna kan jag bara tipsa om att använda Camilla Plums konserverade tomatrecept även till squashen. Det blir jättebra. Har redan smakat:o)
Dom blir lite mosiga i konsistensen men tar otroligt mycket smak av chilin och vitlöken. Riktigt smarrigt att lägga på kycklingsalladen tex. Eller på omeletten.

Konserverade på det här sättet ska de hålla i flera år, men vem vill vänta så länge?
















































Jag varvade förresten med ett par smålökar i sista omgången också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar