torsdag 17 maj 2012

Kan inte få nog
















































Jag bara älskar den!
Ramslöken.
Jag vet att jag tjatar lite men jag kan inte får nog. Just nu äter jag ramslökspesto på precis allt. Favoriten är tillsammans med smörstekt lax. Fast egentligen passar det till allt. Hade jag kunnat äta stenugnsbakat surdegsbröd så hade jag nog doppat det i peston och gluffsat tills jag magen värkte.
Snart är den sköna gröna borta så nu får man passa på.
För er som inte har någon vild i krokarna så jag att Netto sålde dansk ramslök. Fast just friheten att bara gå upp i bokskogen och plocka den färsk är liksom en del av grejen...

Peston blir väldigt kraftig och nötig i smaken. Inget meseri...

Ramslökspesto
1 bunt blad i strimlor
1 näve rostade solroskärnor
1 liten vitlöksklyfta, pressad
Österlenraps eller annan god rapsolja, ös på rejält och kanske lite till när du stavmixat den.
smaka av med flingsalt och nymalen svartpeppar

Sleva upp och servera med  precis vad som hels.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar