onsdag 21 november 2012

Om vete och gluten Del 1

Vårt enorma smörgåsbord av veteprodukter är i det närmaste heligt.
Tackar man artigt nej till en kaka, eller för all del en macka, är man inte bara tråkig utan ofta besvärlig och ibland också rent provocerande.
I halvtjurig ton får man höra värst vad du ska vara duktig jämt...

Men det handlar inte om att vara duktig. Det handlar helt enkelt om att jag mår så mycket bättre om jag avstår både glutenproppade spannmål samt socker av ALLA slag.

Sedan jag började med LCHF för över 8 år sedan har jag om och om igen slagits av hur mycket bättre jag mår på den här kosten. Allmäntillståndet är liksom ett helt annat.
Egentligen känner jag inte efter så mycket när allt är bra utan det är främst när jag gör avsteg, för att sedan gå tillbaka till en kost med väldigt lågt kolhydratsintag jag slås av hur sjukt dåligt jag nyss mådde.
Som när vi kom hem från Grekland och jag klämde i mej en pizza på kvällen och jag följande dagar åt ostmackor till frukost(mmmmmmmmmmmmmm), kanske lunch också om jag ska vara ärlig, samt diverse andra avsteg i form av yoghurt med müsli, apelsinjuice och någon chokladbit.
Jag blev i det närmsta sjuk. Jag mådde ohyggligt dåligt. Illamående och magknip, trött, rastlös, hade svårt att koncentrera mig, fick ont i kroppen och framför allt... jag blev så sjukt hungrig.
En hel vecka på strikt Lchf tog det innan jag kände mig bättre. 
Det var faktiskt där och då jag insåg hur dåligt jag tål gluten och att det faktiskt är just avsaknaden av detta i min kost som gör att jag mår så mycket bättre nu. Jag har alltid haft det trassligt med magen men det har varit min vardag under så lång tid. Jag har helt enkelt ignorerat problemen så länge jag kan minnas.

Plötsligt blev det intressant att fullständigt nörda in på ämnet gluten och jag fick Biblioteket i Sjöbo att köpa in boken Brödberoende av William Davis.
Med ett förvånat uttryck har jag läst sida upp och sida ner. Herre min skapare- att kostråden vi får idag är helt uppåtväggarna, det visste jag men att vetet, eller nåja- det vi kallar vete, har en sådan negativ påverkan på vår hälsa hade jag inte en aning om.
Varje människa är unik och vi tål helt enkelt olika saker olika bra men efter att ha läst den här boken kan jag egentligen bara vara tacksam att jag måste utesluta vetet ur min kost.Det ger mej enorma hälsofördelar helt enkelt.

Någon kallade boken Årets viktigaste hälsobok och jag kan bara hålla med. Alla borde läsa den!

Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar