söndag 23 december 2012

Vit fläderglögg
















































Lite i grevens tid kommer här mitt bästa recept på glögg. Jag gjorde den förra året och det blev en riktig hitt! Receptet kommer från tidningen lantliv.

Då jag ska servera den i morgon, Julafton är det nu läge att först göra lagen som ska stå i ett par timmar- upp till ett dygn. Det går alltså bra att göra den från och med nu fram tills imorgon förmiddag beroende på hur kraftig smak från kryddningen man vill ha.

Lag

3 dl koncentrerad flädersaft
1 vaniljstång
8 hela kryddnejlikor
1 liten bit torkad ingefära
1 kanelstång
1 stjärnanis

Lägg alla ingredienser i en glasburk med lock och slå på saften. Låt dra upp till ett dygn men minst 6 timmar.

Tillsätt vitt vin och värm glöggen, den ska inte koka. servera i glas med en skiva apelsin.


2 kommentarer:

  1. Det låter väldigt gott, det ska jag testa att göra i mellandagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag verkligen Sandra. Tänk på att ditt val av vin också sätter mycket karaktär på smaken.

      Gott nytt år på dej

      Radera