söndag 23 december 2012

Vit fläderglögg
















































Lite i grevens tid kommer här mitt bästa recept på glögg. Jag gjorde den förra året och det blev en riktig hitt! Receptet kommer från tidningen lantliv.

Då jag ska servera den i morgon, Julafton är det nu läge att först göra lagen som ska stå i ett par timmar- upp till ett dygn. Det går alltså bra att göra den från och med nu fram tills imorgon förmiddag beroende på hur kraftig smak från kryddningen man vill ha.

Lag

3 dl koncentrerad flädersaft
1 vaniljstång
8 hela kryddnejlikor
1 liten bit torkad ingefära
1 kanelstång
1 stjärnanis

Lägg alla ingredienser i en glasburk med lock och slå på saften. Låt dra upp till ett dygn men minst 6 timmar.

Tillsätt vitt vin och värm glöggen, den ska inte koka. servera i glas med en skiva apelsin.


3 kommentarer:

  1. Det låter väldigt gott, det ska jag testa att göra i mellandagarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag verkligen Sandra. Tänk på att ditt val av vin också sätter mycket karaktär på smaken.

      Gott nytt år på dej

      Radera
  2. Hur mycket vin..? 🙄 /Kikki

    SvaraRadera