måndag 9 juli 2012

På grillen

























I bland har man bara fulkameran (kompaktvarianten) till hands och det är således inte bilden som gör att jag bloggar denna förmiddag.

Nä, jag vill dela med mej av min näst intill kolhydratfria marinad.

 

De man köper färdiga innehåller ju mängder med socker och andra konstiga tillsatser. Dessa skippar jag helt att köpa men jag kan förstå att en del tycker att det kan vara smidiga att använda.
Vad som är än värre är att köpa färdigkryddat i butik. Innehåller sjuka mängder skräp. Dessutom har du inte någon möjlighet att se om köttet därinunder är fräscht eller ej.

Att göra själv är ju superenkelt. När jag grillar lite fetare kött, typ karré använder jag mej av en såkallad rub som är en torr kryddblandning.
Här blandar jag friskt- salt, peppar, paprikapulver, spiskummin, kanel, koriander, chipotle, fänkålsfrön....ja, kort och gott vad jag är sugen på och vad det är för kött.
Den torra rubben använder jag främst för att jag inte gillar när det droppar olja i grillen. Massera bara köttbitarna med rejält med krydda och låt vila någon timme för grillning.

Ibland vill man ju dock ha en oljebaserad marinad. Som igår då jag grillade kycklingspett.

Ebbas LCHF-marinad

ca 1 msk tomatpuré (för att det behövs lite sötma) Muttis är klart godast!knappt 1 msk balsamvinäger
0,5 dl Olivolja
1 msk Tamari soja (Renée Voltaire)
några skvättar Worchestershire sauce
en stump finriven ingefära
en klyfta finriven vitlök
salt
peppar, nymald
paprika pulver

Skär kycklinglårfilé i små bitar och lägg i plastpåse. Häll över marinaden, knyt ihop utan luft och massera runt lite. Låt ligga i kylen över natten om du har tid, annars minst en timme.

Strö gärna över finkackad mynta och persilja vid servering.

Gott till allt; grönsallad, bönsallad, purjogratäng eller vad du vill...

1 kommentar:

  1. psst! Gömman! Kan vi inte ta och äta här någon gång när vi båda är i Malmö? Tror att ingen annan i min bekantskapskrets skulle våga pröva stället - förutom du! :)

    Kram!

    http://www.rawfoodhouse.se/

    //Bea

    SvaraRadera