lördag 19 november 2011

Räkmacka på rostbröd a la lchf

I kväll ska vi ha räkmacka till middag.
Mmmm, jag längtar redan!

Jag har lchf bakat ett par gånger nu och modellerat i receptet varje gång och nu tycker jag att jag fått till det som jag vill ha det.
Brödet har jag döpt till Ebbas goda rostbröd-LCHF.
Man måste inte rosta det men jag tycker att det blir absolut godast. Kolhydratfattiga bröd har en tendens att bli lite "svampiga" i konsistensen pga. av alla ägg och detta tycker jag försvinner när man rostar.
Det blir väldigt gott när det blir lite bränt i rosten.

Jag har googlat runt för brödinspiration och hittat många goda recept hos Åse http://www.alltforforaldrar.se/56kilo/ , kolla in hennes sida och botanisera bland en massa bra recept.
Jag har upptäckt att många brödrecept innehåller en massa ost och detta har jag inte provat ännu.
Jag vill helst ha osten på brödet och inte i.

de flesta ingredienserna har jag köpt på Bodystore men det går att få tag på i välsorterade mataffärer med.

Ebbas goda ekologska rostbröd-LCHF

2,5 dl ekologiskt mandelmjöl
1,5 dl eko och fair-trade kokosnötmjöl
5 msk fiberhusk
2 msk sesamfrön
2 msk solroskärnor
1,5 tsk salt
3 tsk bakpulver

8 ekoägg
2 dl eko cremefraiche
70 g smält  eko-kokosfett

Blanda alla torra ingredienser.
Vispa äggen fluffiga i ca 5 min. rör i kokosfettet och creme fraichen.
Blanda i den torra blandningen och låt svälla i 5-10 min.
Lägg bakpapper i en brödform och fyll sedan på med smeten. Jämna till med handen eller en fuktad sked och skåra sedan uppe på med en kniv på tvären och strö lite sesamfrön på ovansidan.
Grädda i ca 45 min på 200 grader. Kolla så att det inte bränns för mycket framåt slutet. Lägg i så fall över lite folie.

Lycka till!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar